کارتن کلوچه و بیسکویت و کیک با توجه به اینکه دارای شیرینی و روغن هستند نمیتوان آنهارا در بسته بندی ساده رها کرد و شایسته تر میباشد از جعبه هایی که زیره مخصوص دارند استفاده کرد، همچنین بهتر است در جعبه هایی بستهبندی شوند که باعث خرابی و فاسد شدن خوراکی ها نشود.
کارتن کلوچه و بیسکویت و کیک
از آنجایی که کیک، کلوچه و بیسکویت جزوی از میان وعده های ما به حساب می آیند، در طعمهای مختلفی نیز تولید میشوند. هر فردی به طعم خاصی علاقمند است، مثلا یک نفر طعم وانیلی و دیگری کاکائویی، توت فرنگی، موزی و… علاقه دارد که این امر به ذائقه هر فرد مربوط است. برای شناسایی هر طعم از بیسکویت و کلوچه و کیکهای مختلف به مشخصات روی بستهبندی آن توجه میکنند، یعنی اگر شما قصد داشته باشید یک بیسکویت با طعم کاکائویی خرید و میل کنید، به جعبه بسته بندی آن توجه می کنید و اگر مزه کاکائویی دوست داشته باشید و بستهبندی با طرح کاکائویی دیدید و مطمئن شدید همان طعمی است که به دنبالش بودید، آن را خریداری میکنید.
حال تصور کنید یک جعبه کیک یا بیسکویت را در فروشگاه تماشا کرده اید که هیچ گونه مشخصاتی بر روی آن درج نشده، شما نمیتوانید تا زمانی که آن را باز نکردید تشخیص بدهید که این بیسکویت و یا کلوچه از چه طعمی برخوردار است، حتی نمیتوانید مطمئن شوید که آیا این جعبه متعلق به یک خوراکی هست یا خیر، که همین امر سبب میشود قید آن خوراکی بی هویت را بزنید بنابر این به سمتی میروید که به آن بستهبندی مشخصات تصویری را درج نموده اند و با خیال راحت میتوانید چیزی که باب میلتان است را خریداری کنید.
مرتبط بخوانید : خرید جعبه بسته بندی شیرینی
بسته بندی کیک و بیسکویت باید چه ویژگی داشته باشد؟
از آن جایی که خوراکی هایی مانند کیک، کلوچه و بیسکویت دارای چربی و شکر میباشند، نمیتوان برای آنها از جعبه های ساده استفاده کرد و بهتر است نکات خاصی در آن رعایت شود. نکاتی مانند: استفاده از سینگل ۲ روی ایرانی، استفاده از سلفون برای جلوگیری از شُره کردن روغن های کیک و کلوچه و بیسکویت، استعمال مقوای پشت طوسی و… این بستهبندی ها باید به گونه ای باشند که بتوانند مانع از جذب رطوبت و بو از محیط خارج، آلودگی و یا خشک شدن محصول درون آن شود. تمامی کارتن های کیک و کلوچه و بیسکویت باید بر روی بستهبندی آنان از مشخصاتی مانند : وزن خالص، ترکیبات، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، شماره پروانه، شرایط حفظ و نگهداری محصول، نام برند و شرکت اعمال گردد.
در بسته بندی بیسکویت ها معمولا آنها را بین فلوت های مخصوص خوراکی میپیچانند و سپس درون بسته بندی اصلی قرار میدهند، این عمل را برای جلوگیری از خرد شدن و بی نظمی بیسکویت ها در جعبه انجام می دهند و همچنین سبب القای حس تمیزی نیز میشود.
نوع بستهبندی باید طوری باشد که خود را به مشتری معرفی کند، یعنی خریدار بتواند تنها با دیدن جعبه، متوجه طعم آن شود. یک بسته بندی زیبا و شیک سبب میشود مشتری برای خرید ترغیب و وسوسه شود و در نهایت آن را خریداری کند و بابتش هزینه بدهد. جعبه بستهبندی برای بیسکویت و کلوچه حکم شناسنامه آنان را دارد که نشان می دهد درون آن چیست و ترکیبات و مشخصاتش را بازگو میکند. این را در نظر بگیرید جعبه بسته بندی خوراکی نباید حس بدی به مشتری القا کند. برای این موضوع نیز برایتان راه حلی داریم.
تاثیر رنگ بر روی بسته بندی
رنگ ها نقش مهمی در خرید محصول دارند، برای مثال هنگامی که بسته بندی بیسکویت با طراحی و رنگ ملایم مثل سفید و کرم و رنگ های نرمی را مشاهده میکنید، احساس میکنید طعم آن نیز ملایم و نرم است و اگر بستهبندی آن قرمز باشد تصویری از مزه های توت فرنگی، فلفل، هندوانه، البالو و… و رنگ سبز حس سبزیجات و رنگ زرد حس لیمو، موز و… و رنگ قهوه ای نیز حس کاکائو و نسکافه میدهد، به همین منوال مشتری با توجه به ذائقه ای که از آن طعم ها دارد خرید میکند. گاهی نیز پیش امده است که ذائقه مشتری برای بیسکویت یا کیک، کاکائو باشد ولی یک بسته بندی کیک یا بیسکویتی را میبیند که طراحی نرم و لطیفی از مزه وانیلی بر روی جعبه طراحی شده است که همین ترکیب رنگهای زیبا و حس آرامی که به شما میدهد سببب میشود آن را خرید کنید و تحت تاثیر حس بینایی خود قرار گیرید. که این نیز یکی از موضوعات تاثیر رنگ و طرح بسته بندی بر روی فروش محصول میباشد.
مرتبط بخوانید : بسته بندی انواع محصولات و نکات مهم آن
طراحی بسته بندی کیک و بیسکویت
در طراحی بسته بندی پیشنهاد میشود از ترکیب رنگهایی که سبب خستگی چشم می شوند جلوگیری کنید و رنگ هایی را استفاده کنید که تطابق رنگی و ترکیب همنواختی داشته و با مزه ی محصول درون بستهبندی هماهنگ باشد استفاده کنید.
رنگهای بسته بندی به ۳ دسته اصلی تقسیم میشوند:
- رنگهای سرد
- رنگهای گرم
- رنگهای خنثی یا معتدل
رنگ های سرد را بهتر است برای مزه هایی که حس خنکی و سرما را القا میکنند استفاده کنید، مانند مزه نعنا.
رنگهای گرم را برای طعم هایی که حس گرما را میدهند مناسبند، مانند دارچین و…
رنگ های خنثی یا معتدل معمولا برای مزه هایی که نه گرم هستند و نه سرد استفاده میشود، مانند نارگیل.
توجه داشته باشید برای استفاده از رنگهای گرم و تند زیاده روی نکنید و بهتر است آن را با رنگهای تضاد ترکیب کنید، چرا که گاهی سبب میشود خریدار از دیدن رنگ تند و یکدست و نداشتن تنوع، حس خوبی از آن ترکیب نگیرد و باعث شود نسبت به آن بسته بندی دوری کند.
انواع جعبه کلوچه و بیسکویت
جعبه های کلوچه، بیسکویت و کیک از مدل های مختلفی برخوردارند و میتوان در طرح های گوناگونی آن ها را اجرا کرد. برای مثال برخی از جعبه های بیسکویت کاملا پوشیده شده هستند و درون جعبه چیزی پیدا نیست و مخاطب فقط از طراحی که بر روی بستهبندی انجام شده است متوجه نوع و مزه آن می شود. اما برخی از فروشندگان به اصطلاح برای بسته بندی خود سلیقه به خرج می دهند و علاوه بر طراحی زیبایی که بر روی جعبه اعمال میکنند، قسمتی از بسته بندی را از پوشش طلقی میسازند که درون جعبه، تکه ای از محصول مشخص است و همین امر سبب میشود خریدار به کالای شما اطمینان بیشتر و از سلامت محصول خاطر جمع باشد. طلقی کردن قسمتی از بسته بندی برای کیک و کلوچه و بیسکویت قابل اجراست و میتوانید با سلیقه و مهارت خودتان، جعبه کارتن کیک و بیسکویت را به اندازه دلخواه طلقی و خلاقانه طراحی کنید و به فروش کالایتان بی افزایید و به دلیل رونمایی کردن محصول درون جعبه بسته بندی از مشتریان وفاداری برخوردار میشوید.
جعبه های بسته بندی کیک و بیسکویت را میتوان به ۲ صورت مقوایی و کارتنی تولید کرد، اما معمولا برای بسته بندی هایی با وزن کمتر (که به نام کارتن بچه نیز ذکر میشود) از جعبه های مقوایی و برای کارتن های مادر از جعبه های کارتنی استفاده میکنند که مناسب تر هستند.
قیمت کارتن بیسکویت و کیک
معمولا برای محاسبه قیمت بسته بندی جعبه های کارتنی و مقوایی با توجه به وزن، ابعاد و تیراژ دلخواهتان حساب میکنند که این ۳ مورد پایه اصلی محاسبه همه جعبههای کارتنی و مقوایی برای هر محصولی میباشد، همچنین در نظر گرفتن طرح مدنظر، چاپ، خدمات چاپ و طلقی بودن و یا نبودن قیمت آن متغیر است.
اگر برای جعبه بسته بندی تان هر یک از موارد ذکر شده را ( چاپ، خدمات چاپ، طلقی کردن قسمتی از جعبه) اعمال کنید هزینه کمی بیشتر میشود. اما فراموش نکنید که بستهبندی زیبا بخصوص در صنایع خوراکی بسیار بر فروش تاثیر گذار است، چرا که بیشتر مخاطبین خوراکی ها کودکان و نوجوانان و جوانان هستند که آنان نیز از طرح های زیبا و فانتزی لذت میبرند.
کلام آخر
خوراکی ها محدودیت سنی ندارند اما از طرفداران مختلفی دارا هستند که در هر صنف متغیر است. برای مثال خوراکی هایی مانند چیپس و پفک و بستنی و بیسکویت را معمولا افراد جوان واکنش بهتری به آنان نشان میدهند اما این به آن منظور نیست که افراد بزرگتر علاقه ای به آن ندارند، ولی برای اینکه محصولتان از همه سنین طرفدار داشته باشد بهتر است طرح چاپی زیبا و شکیلی داشته باشید و از آنجایی که جوانان به طراحی و خلاقیت در بسته بندی اهمیت فراوانی میدهند بهتر است در طراحی بسته بندی تان دقت لازم را داشته باشید.
شرکت زرین کارتن بیش از یک دهه است که در زمینه طراحی و بسته بندی جعبه های کارتنی و مقوایی با اساتید و مهندسین مجرب فعالیت دارد و میتواند شما را برای انتخاب یک بسته بندی مناسب راهنمایی کنید. همچنین شما میتوانید در قسمت تماس با ما با مشاورینمان در ارتباط باشید.
از همراهی شما تا انتهای این مقاله سپاسگزاریم.