کارتن فلکسویی ( از مراحل تولید تا آشنایی با نمونه ها )

کارتن فلکسویی

کارتن فلکسویی به چه کارتنی گفته می‌شود؟ چرا به یک بسته بندی از جنس کارتن، لقب فلکسویی داده اند؟ این کارتن ۱۳۰ سال پیش اختراع شد، کدام مزایای کارتن فلکسو باعث شده که هنوز معروف باشد؟ خرید کارتن با چاپ فلکسو ارزان‌تر است یا کارتن لمینتی؟ از کارتن‌های فلکسویی برای بسته بندی چه محصولاتی استفاده می‌شود؟ در ادامه، شما بازدید کننده عزیز با صفر تا صد اطلاعات مخصوص کارتن فلکسویی آشنا خواهید شد.

کارتن فلکسویی را بشناسید

کارتن فلکسویی که امروزه تقریبا ۶۰ درصد کسب و کار های کل دنیا از آن برای بسته بندی و تبلیغات برند خود استفاده می‌کنند، همانطور که از نامش پیداست از دو کلمه کارتن + فلکسو تشکیل شده است. کارتن، محافظی از جنس کاغذ یا مقوا و فلکسو یک روش چاپ است که نام اصلی آن فلکسوگرافی ( Flexography ) می باشد.

چاپ فلکسویی که روی سطح کارتن ها درج می‌شود، به صورت مستقیم توسط یک پلیت یا کلیشه ( ژلاتینی ) انجام می‌شود. شاید برایتان سوال باشد که منظور از چاپ مستقیم چیست؟ جوابتان را در ادامه پیدا خواهید کرد.

روش تولید کارتن‌های فلکسویی

مرحله تولید کارتن فلکسویی با ساخته شدن یک کاغذ از خمیر پالت آغاز می‌شود، در نظر داشته باشید که خمیر تمام کارتن‌های کارخانجات جعبه سازی چه سه لایه و چه هفت لایه که قرار است به ورق مقوایی تبدیل شود، قابل بازیافت می‌باشد و هیچ ضرری به محیط زیست نمی‌رسانند.

کارتن سه لایه چگونه است و کجا بیشتر کاربرد دارد؟

مرحله بعدی قرار دادن ورق مقوایی برای چاپ، داخل دستگاه فلکسوگرافی است که غلتک هایی که بر روی دستگاه فلکسو و پشت کلیشه‌ها وجود دارد با حرکت کردن خود، باعث رنگی شدن کلیشه‌ها و سپس انجام عملیات چاپ روی لایه خارجی یا مسطح بیرونی ورق کارتنی می‌شوند.

دستگاه های کارتن سازی را بشناسید

مهم‌ترین مزایای چاپ فلکسو سریع خشک شدن رنگ‌هایش بر روی سطوح کارتنی است، بنابراین وقتی کسب و کار‌های مختلف دیدند با هزینه‌ی بسیار مقرون به صرفه میتوانند به نسبت زمانی که برای آماده شدن بقیه کارتن‌ها نیاز است، خیلی زودتر محصولات خود را درون کارتن های فلکسویی که تا چهار رنگ در چاپ را پوشش می دهند و کیفیت تقریبا خوبی نیز دارند، قرار دهند، به سمت سفارش کارتن فلکسویی روی آوردند.

موارد استفاده از کارتن فلکسو

همه ما کارتن فلکسویی را بخاطر کارتن‌ پستی بیشتر می‌شناسیم. در اکثر مواقع، کارتن‌ فلکسویی همان کارتن‌ مادر یا چهار درب است که داخلش جعبه های کوچک ( کارتنی یا مقوایی “بچه جعبه”) یا محصولاتی اعم از مواد غذایی، لوازم صنعتی و یدکی، کالاهای الکتریکی و الکترونیکی، خشکبار، میوه و صیفی جات، ظروف شکستنی، لوازم خانگی و غیره قرار می‌گیرد. کارتن فلکسویی را میتوان در زمان سفارش از بین مدل‌های مختلف همچون: چهار درب، کشویی، کیبوردی، دسته دار، زیره رویه (تلسکوپی) انتخاب کرد.

کارتن فلکسوگرافی چه تفاوتی با کارتن لمینتی دارد؟

کارتن فلکسویی

مهم ترین تفاوت بین کارتن فلکسویی و کارتن لمینتی، مراحل تولید آنها و بعدتر مسائل دیگری مانند تنوع رنگی، کیفیت و هزینه می‌باشد.

کارتن ۵ لایه – محاسبه قیمت و نحوه خرید کارتن پنج لایه

شیوه تولید کارتن لمینتی، این گونه است که ابتدا چاپ افست بر روی یک لایه مقوایی جدا، اعمال و سپس آن مقوای چاپ دار که امروزه به آن پوستر نیز گفته می‌شود، توسط دستگاه‌های مخصوص و اتوماتیک کارخانجات کارتن سازی بر روی سطح کارتن بسته بندی چسبانده می‌شود. لازم است بدانید، اگرچه کارتن‌های لمینتی جلوه رنگی بیشتر و کیفیت بالاتری دارند، اما تولید کارتن‌های فلکسویی سریع‌تر، هزینه نهاییشان ارزان‌تر و کیفیتشان نیز به حد استاندارد می‌باشد.

جعبه فلکسویی مقرون به صرفه

برای محاسبه هزینه نهایی ارزان‌تر کارتن‌های فلکسویی، باید به مواردی اعم از: ابعاد کارتن با توجه به اندازه کالای مورد نظر، تیراژ، مدل جعبه، طرح و رنگ مد نظر توجه شود. دستگاه‌های فلکسو روز به روز در حال پیشرفت می‌باشند و با اضافه شده امکانات جدید، این امکان وجود دارد تا مشتریان جعبه‌های منحصر به فرد‌تری خریداری نمایند.

کلام آخر

متقاضیان و تولید کنندگان کالاها و محصولات مختلف، شما میتوانید بعد از مطالعه مطالب بالا، با کارشناسان ما از قسمت تماس با ما ارتباط گرفته و چه ذهنیت قبلی از جعبه مد نظر خود داشته باشید، چه نه، تیم ما تمام ۲۴ ساعت آماده اند تا به شما در راه رسیدن به اهدافتان در خصوص سفارش یک جعبه بسته بندی خاص و منحصر به فرد برای محصول مورد نظرتان به شما کمک نمایند.

زرین کارتن یکی از بهترین کارتنسازی های استان تهران و کرج محسوب میشود که در تلاش است تا کمبود های خود را در زمینه تولید جعبه و کارتن بسته بندی مقوایی جبران کند. این شرکت چاپ و بسته بندی همچنین در صدد است تا با کیفیت ترین کارتن را به حداقل قیمت تمام شده برساند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *