جعبه بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی یکی از مهمترین موارد در عرضه این محصولات می باشد. جعبه بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی مانند یک پل ارتباطی میان مخاطب و محصول عمل می کند، این محصولات به دلیل داشتن بازار رقابتی شدید، نیاز به یک جعبه فوق العاده دارند تا در بین رقبا برجسته شوند.
چرا محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی نیاز به جعبه دارند؟
محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی نیاز روزمره افراد به خصوص بانوان هستند، اگر این لوازم با کیفیت خوب تولید شده و در جعبه ای مناسب گذاشته شوند مطمئناً در بازار به سرعت به فروش می رسند، البته چندین دلیل وجود دارد که لوازم آرایشی و بهداشتی باید درون پک بسته بندی شده و سپس عرضه شوند.
باید گفت که محصولات بهداشتی و آرایشی دارای دو بسته بندی اولیه و ثانویه می باشند. بسته بندی اولیه همان پوشش اصلی و ابتدایی این لوازم مانند شیشه ادکلن، تیوپ انواع کرم و … می باشد و بسته بندی ثانویه باکس و جعبه ای است که محصول همراه با پک اولیه درون آن قرار می گیرد.
در ادامه میخواهیم بدانیم که چرا لوازم آرایشی و بهداشتی باید در بسته بندی ثانویه قرار بگیرند.
محافظت از محصول: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد محافظت از محصول می باشد. نگهداری از این لوازم در برابر ضربه های ناشی از حمل و نقل، پارگی و سوراخ شدن محصولات به خصوص انواع کرم ها به عهده جعبه و پک ثانویه می باشد.
نگهداری در برابر اشعه UV: محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی با پوست و مو افراد ارتباط مستقیم دارند پس باید به بهترین نحو بسته بندی شده و سپس عرضه شوند این محصولات حساس بوده و اگر در معرض اشعه UV مانند نور مستقیم خورشید، قرار بگیرند به سرعت فاسد و خراب میشوند پس باید درون جعبه ای مناسب بسته بندی شوند.
ایجاد جذابیت برای مشتریان: محصول بدون جعبه نمیتواند جذابیتی برای مشتری داشته باشد و حتی در چنین مواقعی حس دست دوم بودن را به مخاطب منتقل می کند، پس یک جعبه علاوه بر حفظ محصول در برابر عوامل متعدد، جنبه بازاریابی نیز دارد.
جنس جعبه لوازم آرایشی و بهداشتی
معمولا برای تولید بسته بندی های ثانویه لوازم آرایشی و بهداشتی برای مشتری، از جعبه های مقوایی استفاده می شود. این جعبه ها یک لایه نازک بوده و در انواع مختلف و پرکاربردی مانند ایندربرد، گلاسه، پشت طوسی و کرافت مورد استفاده قرار می گیرند.
مقواها ضخامت(گرماژ) متفاوتی دارند که هر چه این ضخامت بیشتر باشد جعبه محکمتر و مقاومتر می شود. مقوایی که برای بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد معمولا از جنس ایندربرد می باشد، این نوع مقوا دو رو سفید بوده و از نظر بهداشتی مناسب است.
جعبه های مقوایی برای بسته بندی لوازم سبک با وزن زیر یک کیلوگرم مناسب هستند. ضخامت مقواهای بکار رفته در تولید جعبه لوازم آرایشی و بهداشتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم می باشد.
یک تولید کننده باید به جعبه محصولش اهمیت بدهد، یک محصول هنگام عرضه و ارسال ممکن است دچار آسیب های زیادی شود مانند بی دقتی پرسنل پست و یا فروش در حین جابجایی جعبه ها، تصادفات در مسیر و یا اینکه، مشتری بعد از خرید جعبه را درون صندوق عقب ماشین در بین وسایل دیگر قرار دهد که در نتیجه به پک فشار وارد شود و موارد دیگر، پس قرار دادن محصولات در جعبه های محکم و مقاوم تا حدود زیادی از این صدمات جلوگیری می کند.
جعبه های لوازم آرایشی و بهداشتی بیشتر در مدل های دودرب دارویی و ته قفلی عرضه می گردند ولی نمونه های دیگر که مدنظر مشتری باشند نیز قابل تولید هستند.
مرتبط بخوانید: اطلاع از قیمت و خرید انواع بسته بندی مقوایی
ایده بسته بندی لوازم آرایشی
طراحی جعبه سبب میشود که محصول در میان رقبا منحصر به فرد دیده شود، هنگامی که مشتری وارد فروشگاه شده و بسته بندی های مختلف را می بیند جذب پک های شیک و جذاب می گردد.
برندهای معتبر این محصولات، سبک های مختلفی از طراحی را بر روی جعبه های خود اجرا می کنند به همین دلیل علاوه بر کیفیت بالای محصولات برندهای مطرح، جعبه هایشان را نیز چشم نواز و زیبا طراحی و عرضه می نمایند.
این برندها با استفاده از طراحی هلوگرافیک، خطوط پیچیده، نقش های مجلل، استفاده از عوامل تصویری و داستان سرایی فرهنگی و طراحی پاستیلی جعبه لوازم آرایشی خود را منحصر به فرد می کنند به نحوی که تا مدتها در ذهن مصرف کنندگان باقی می ماند.
اگر یک تولیدکننده و عرضه کننده محصولات آرایشی و بهداشتی به جعبه محصولاتش توجه کند مطمئناً در بازار به چشم می آید.
استفاده از جعبه هایی که با استفاده از طلق و یا سلفون برای پنجره دار شدن پک، میتواند نظر مخاطبان را به خود جلب نماید، این نوع جعبه ها بیشتر برای بسته بندی انواع کرم ها بکار می روند.
یکی دیگر از موارد مهمی که نقش معتبری در افزایش آگاهی از یک برند در بازار ایفا می کند طراحی لوگو بر روی جعبه می باشد. لوگو منبع اصلی و حیاتی است که یک نام تجاری را دهان به دهان می چرخاند و ماندگار می کند.
شما هم اگر یک تولیدکننده نوپا هستید که تازه کسب و کار خود را راه انداخته اید می توانید مانند برندهای معروفی لوگوی عالی و زیبا طراحی کنید، البته ناگفته نماند که کیفیت محصولات این برندها نیز بسیار خوب است ولی عرضه آنها در یک جعبه شیک بر محبوبیت بیشتر آنها بی تأثیر نیست.
سعی کنید لوگو و نام برند را به شکلی خوانا و واضح بر روی پک درج نمایید برای مثال گاهی یک برند، جعبه ای با شکلی عالی با طرحی هنری همراه با رنگ های پر زرق و برق و جذاب ارائه می کند ولی نام و لوگو را به نحوی در این میان چاپ کرده است که توسط مشتری دیده نمی شود که این مورد یک نقطه ضعف برای این برند محسوب می شود.
از اشتباهات رایج طراحی یک بسته بندی، زیاده روی در ترکیب رنگ ها مانند درج برند، نام و لوگو با فونت تیره بر روی چند رنگ و یا استفاده از فونت سفید در پس زمینه روشن می باشد که انجام این موارد سبب دیده نشدن برند و لوگو می شوند.
معمولا از چاپ افست بر روی جعبه لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود، این چاپ دارای تنوع رنگ بوده و سبب جذابیت این نوع جعبه ها می گردد.
بکارگیری رنگ ها در چاپ و طراحی بسته بندی لوازم بهداشتی و آرایشی می تواند تأثیر زیادی در جذب مشتریان داشته باشد زیرا هر رنگ تأثیر روانی خاصی بر افراد دارد برای مثال رنگ آبی نشانی از آرامش تعریف شده است، تحقیقات نشان داده که تأثیرات رنگ را مردم در سنین پایین یاد می گیرند. به این نحو که چگونه رنگ ها را با عوامل متعدد محیط و طبیعت مرتبط کنند.
یکی دیگر از نکات مهم در طراحی و چاپ جعبه لوازم آرایشی و بهداشتی، درج اطلاعات مربوط به محصول بر روی پک می باشد، درج اطلاعاتی مانند تاریخ تولید و انقضاء، مواد تشکیل دهنده و نحوه مصرف از مهمترین مواردی هستند که یک مشتری نیاز دارد که قبل از خرید آنها را بداند.
میتوانید در لینک زیر طراحی های زیبا را در ساخت جعبه برندهای مطرح جهان مشاهده کرده و اطلاعات مفیدی در این باره بدست آوردید.
مرتبط بخوانید: نوآوری در بسته بندی های جهان را ببینید
جعبه لوازم آرایشی و بهداشتی و تأثیر آن در فروش
یک جعبه لوازم آرایشی و بهداشتی محکم، مناسب و زیبا توان آن را دارد که فروش محصول را افزایش دهد. در بسیاری از مواقع شکست یک برند به دلیل انتخاب یک بسته بندی نامناسب می باشد در حالیکه ممکن است کیفیت محصولش نیز بالا باشد، ولی باید گفت مشتریان معمولا ابتدا تحت تأثیر ظاهر یک جعبه قرار می گیرند و اگر به دنبال یک برند خاص نباشند، پکی را انتخاب می کنند که از نظر ظاهری نسبت به محصولات مشابه برتری داشته باشد.
تحقیقات نشان داده که افراد جوان با سن ۲۰ تا ۲۷ سال اکثرا جذب بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی زیبا و شکیل می شوند و حتی گاهی به قیمت این محصولات توجه نکرده و با وجود بالا بودن قیمت، باز هم محصول را خریداری می کنند.
استفاده از خدمات چاپ و پوشش چاپی مانند برجسته سازی برند و لوگو، طلاکوبی و نقره کوبی بر روی پک، سلفون، یووی و خدمات دیگر در جذابیت بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی نیز تأثیر بسزایی دارد. بنابراین، شرکت های بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی با بهترین متریال و در نظر گرفتن مناسب ترین طراحی ها، میتوانند جعبه های اینگونه محصولات را به تولید رسانند.
قیمت جعبه لوازم آرایشی و بهداشتی با توجه به جنس مقوا و گرماژ آن، نوع چاپ و خدمات پس از چاپ و تیراژ توسط شرکت های جعبه سازی که شرکت زرین کارتن از جمله آنها است محاسبه شده و به مشتریان اعلام می شود.
یکی دیگر از شرکت های تولیدی در این جعبه سازی؛ کارتن سازی آوین پک میباشد که میتوانید از مشاوره با کارشناسان این شرکت بهترین انتخاب را داشته باشید.
هر چه جعبه زیباتر و شکیل تر باشد مسلماً در جذب مشتری نقش بیشتری دارد. پس تهیه یک بسته بندی مناسب مهمترین و اصلی ترین نکته در تولید و تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی میباشد.