تاثیر بسته بندی بر برند و برندینگ چقدر میتواند جدی باشد؟

برندینگ

تاثیر بسته بندی بر برند در یک بازار آزاد فعالیت اقتصادی و کسبوکاری برای همه کار آفرینان آزاد میباشد و هرکدام اگر تشخیص دهند که در فعالیتی سود آوری خواهند داشت می‌توانند وارد آن حرفه شده و مشغول به کار شوند. در یک کسب و کار مشابه ممکن است صدها فعال وجود داشته باشد و به این ترتیب لازمه که هر موسسه محصولاتش از دیگر موسسه ها متمایز شناخته شود تا مصرف کننده و خریدار به نسبت تفاوت آن را انتخاب کند.

هر حرفه و یا شغلی بهتر است برند خاص خود را برای محصولاتشان داشته باشند تا در بازار های رقابتی شناخته شوند، اما برند ها نیازمند یک حامل میباشند تا بتوانند بهتر خود را به بازار نشان دهند. در ادامه این مقاله از تاثیرات بسته بندی بر روی برند صحبت خواهیم کرد.

انواع نمونه جعبه و کارتن بسته بندی

تاثیر بسته بندی بر برند

برند چیست؟ برند به معنای انتخاب و طراحی یک لوگو و یا نام تجاری مخصوص به کسب و کار خودتان است که شما را با سایر بیزنس ها و یا محصولات مشابه در بازار جدا و متمایز میکند.

برند در حقیقت الگوهایی از آگاهی، آشنایی، درک، علاقه و اطمینان هستند که در ذهن مخاطب شکل می‌گیرند. اجازه بدهید این موضوع را برای شما با ذکر یک مثال بیان کنم.

اگر شخصی در صحبتی به برندهای گوچی و یا اپل اشاره کند، به نظر شما در ذهن مخاطب چه میگذرد؟

تاثیر بسته بندی بر برندینگ

تصویری از برند های ذکر شده به ذهنتان آمد؟ این تصاویر را فقط زمانی که بر روی جسمی طراحی شده باشد میتوان شناخت و جهت شناخته شدن برند برای محصولات از بسته بندی مناسب استفاده میکنند.

هنگامی که با ذکر نام یک برند تصویر لوگوی آن به ذهنتان خطور کرد، قطعا کالاها و تجربیات و یا تعریفات شنیده شده از آن هم در خاطرتان نقش می بندد و میدانید که همچین محصولاتی با این نام و نشانی در بازار وجود دارد و ممکن است به آن برند علاقه داشته و یا آن را جایی دیده باشید. این همان چیزیست که به آن برند می‌گویند، یعنی با شنیدن نام و یا خواندن اسم آن و یا حتی با دیدن یک تصویر و یا بسته بندی مخصوص، تمام اینها در ذهن شکل می‌گیرد.

برای مثال فرض کنید وارد یک کافی شاپ شده اید و یک قهوه سفارش میدهید و از برخورد کارکنان نیز کاملا راضی هستید، هنگامی که درحال نوشیدن آن قهوه هستید احساس می‌کنید بهترین قهوه ای هست که تا به حال خورده اید و با خودتان می گویید: نسبت به محیط و کیفیت قهوه، قیمتش مناسب است، فردای آن روز برای دوستان و خانواده تان تعریف میکنید و به آنها می گویید که چقدر آن کافی شاپ خوب‌ است و پیشنهاد می کنید که دفعه دیگر باهم به آن کافه بروید.

حال هرجایی که باشید و هرکسی که به دنبال یک کافی شاپ خوب باشد شما همان کافه را به آنها پیشنهاد میکنید و خودتان هم هر چند وقت یک بار به آنجا می روید، اینگونه است که مشتری های وفادار خود را پیدا می‌کنید و برندتان نیز شناخته میشود.

با این تعریف از برند می توان گفت برندینگ نه تنها از طریق جاذبه بصری و کیفیت مهم میباشد بلکه به مشتری ها و مصرف کنندگان و طرفداران آن ابزار و یا خصوصیاتی می‌دهد تا بدانند چه معیاری از کسب و کار دارند و شما را با توجه به چه چیزی تعریف و شناسایی میکنند که در نهایت منجر به جذب شما میشود.

حال سوال اصلی این است: بسته بندی چه تاثیری در معرفی برند دارد؟

بسته بندی مهم ترین عامل شناخته شدن برند است، چرا که مخاطب هنگامی که محصول را خریداری میکند و لوگوی شما را بر روی جعبه تماشا میکند متوجه حضور نام و آرم تجاری شما میشود. این جعبه است که سبب دیده شدن لوگویتان شده و اگر بسته بندی ایی وجود نداشت قطعا شما نیز نمی توانستید نام تجاری خود را به نمایش بگذارید.

یک برند خوب چه تاثیری در کسب و کار ما دارد؟

برند و برندینگ سازنده یک تصویر از محصول در ذهن مخاطب، متقاضی و یا مشتری میباشد. اولین تاثیری که یک برندینگ خوب دارد این است که ارزش یک کسب و کار را بالا میبرد. برای مثال: شرکت اپل سال ۲۰۲۱ گردش مالی و عملیاتی بالای ۳ هزار میلیون دلار داشته و از نظر ارزش برند، جزو شماره یک‌ها در جهان است و بهای فقط لوگوی آن شرکت (همان سیب گاز زده) برآورده شده با موسسات کارشناسی شده حدودا ۳۵۵ میلیارد دلار میباشد.

گردش مالی آن ۳ هزار میلیارد دلار بوده، اما فقط علامت آن ۳۵۵ میلیارد دلار قیمت گزاری شده، این یعنی اگر تصمیم داشته باشید نام این شرکت را بر روی محصول و بازاریابی خود بگذارین این قیمت برایش برآورد شده است، زیرا اگر این نام اپل را بر روی خودرو، تلویزیون، لباس، بسته بندی و… درج کنید خیلی از کسانی که طرفدار این برند هستند سود و فروش شما را تضمین کرده و آنها به اتکای اعتبار و تصویری که از این برند دارند از شما خرید می کنند.

همه ما نیز با جعبه های بسته بندی محصولات اپل روبرو شدیم و آگاه هستیم این شرکت علاوه بر کیفیت مطلوبی که محصولاتش دارد، از جعبه هایی با کیفیت بسیار بالا نیز استفاده می کند. معمولا کارتن های بسته بندی اپل ( آیفون ) از جعبه های هارد باکس بهره می‌برند که دارای مقاومت بالایی میباشید.

یک برند خوب مشتری خوبی می آورد، مشتریانی که به یک برند اعتماد می‌کنند بهترین تبلیغ برای فروش بیشتر محصولات آن برند خواهند شد. چرا که مدام از خوب بودن و راضی بودن نسبت به کالای خریداری شده تعریف های زیادی میکنند و دیگران را برای خرید آن ترغیب می‌کنند؟ نکته دیگر، یک برند خوب اعتماد ساز است، یعنی در مخاطب اعتماد را میسازد، و اعتماد نیز یعنی بازار سازی و یک بسته بندی خوب میتواند آن برند را به وضوح در تصویر بکشاند.

چگونه برند سازی کنیم؟

مانند هر کار دیگری برای شروع، برندینگ نیز به جمع آوری اطلاعات نیاز دارد.

برای شروع برندینگ باید در زمینه های مختلفی جمع آوری اطلاعات انجام شود مانند: شناخت بازار، شناخت رقبای موسسه و محصولات، اقدامات پایه ای برای شروع برندینگ، انتخاب بسته بندی مناسب و…

  • در شناخت بازار باید به دقت مشتری مورد نظر خود را تعریف کنیم مثل شخصیت، سن و سال، وضعیت اقتصادی، نیاز مشتری و… البته باید توجه داشته باشید منظور از شناخت شخصیت، شخصیت فردی نیست، یعنی باید بدانیم مشتریانی که به سمت محصولمان جذب میشوند از چه ویژگی هایی برخوردار هستند و چه چیزی مد نظرشان میباشد.
  • در شناخت رقبای موسسه و محصولات باید دانست رقبای ما چه کسانی هستند، شیوه آنها برای فروش چگونه است، نقاط قوت و ضعف آنها چیست، چه چیزی آنها را در بازار متمایز میکند، آیا کیفیت محصولاتشان خوب است و یا بسته بندی آن، معمولا لوگوی بسته بندی آنها چیست و…
  • دراقدامات پایه ای برای شروع بهتر است یک سری موارد خاصی را در نظر بگیریم، برای مثال چالش های پیش رو را در نظر بگیریم و بتوانیم اتفاق های آینده برای برندمان را پیش بینی کنیم و جلوی اتفاقات نا خوشایندی از حوادث را بگیریم.
  • در بسته بندی اگر شما نیز به محصول و برند خودتان اهمیت میدهید لازم است از یک بسته بندی خوشایند بهره ببرید. بسته بندی نیز دارای قوانین خود است مانند کیفیت مطلوب، اگر در بسته بندی کم کاری کنید و از آن سریع بگذرید قطعا در سیاست بازار رتبه پایینی برایتان لحاظ میشود چرا که هیچ شخصی حاضر نیست به سمت بسته بندی برود که نه زیباست و نه کیفیت خوبی دارد، و حتی ممکن است بدون توجه به کالای درون جعبه، با دیدن بسته بندی ناشایسته از آن محصول دوری کند و دیگر به سمتش نرود. با کمی تأمل متوجه تأثیر وجود یک بسته بندی خوب بر روی برندتان خواهید شد.

اهمیت بسته بندی در برند

یک طراحی زیبا و خلاق سبب بازخورد خوبی از سمت خریداران و متقاضیان یک محصول می‌شود، همه ما هنگامی که یک کالای زیبایی ببینیم به طور خودکار برای حداقل چند ثانیه به آن خیره میشویم، همین خیرگی به محصول، گاهی  سبب میشود آن را خریداری و یا به دیدنش مراجعه کنیم، در برندینگ نیز زیبایی بسته بندی از عوامل بسیار مهمی است که میتواند در فروش و بازخورد محصولاتتان تاثیر مثبتی بگذارد.

فرض کنید برای هدیه به شخصی که برایتان مهم است قصد دارید ادکلن خریداری کنید، حال به جز رایحه آن ادکلن، به بسته بندی و طراحی آن جعبه نیز توجه و در آخر ادکلنی را خریداری می کنید که هم از بوی خوب و هم از جعبه با چاپ زیبایی برخوردار باشد.

 حال تصور کنید که آن جعبه از یک برند خوبی و شناخته شده ای برخوردار باشد، قطعا بلافاصله مخاطب با دیدن نام برند شما ( در صورت خرید و یا تجربه و یا شناختی که از قبل به برند فوق داشته و رضایتمند بوده) آن محصول را خریداری و به رایحه و کیفیت بسته بندی محصولتان اعتماد میکند.

تاثیر چاپ زیبا و طراحی در بسته بندی برای برند دارای اهمیت مهمی است چرا که چشم در نگاه اول، زیبایی ها را به سمت خود جذب و انتخاب میکند و هر مقدار که کیفیت محصول بی نظیر باشد اما بسته بندی خوبی نداشته باشد، دیگران برای خرید آن واکنش خوبی نخواهند داشت و حتی ممکن است مشتری از خریدش منصرف شود.

عوامل تاثیر گذار در برند

در برندینگ از جمله: رنگ زیبا، کیفیت خوب کالا، متریال و نوع جنس بسته بندی، چاپ و علامت تجاری و… همگی از عامل های مهم به حساب می‌آیند که در فروش و شناخته شدن نام تجاریتان بسیار موثر است.

یک برند خوب و برندهای خوب معمولا از طراحی های زیبا و با کیفیت دربسته بندی کالای خود استفاده میکند. یک طراحی وبسته بندی خوب و زیبا سبب می‌شود مخاطب را نسبت به تایم و خلاقیتی که برای آن صرف کرده اید متمایز کند و این تمایزها در بیشتر مواقع منجر به فروش کالا می‌شود.

دانستنی ها : فونت های مخصوص برای چاپ متن بر روی بسته بندی

بسته بندی خوب و شکیل سبب اعتماد بیشتر مخاطبان و مشتریان نسبت به محصول و برند شما میشود و این امر قطعا در فروش تاثیر بسزایی خواهد گزاشت.

خاتمه

باتوجه به مطالبی که ذکر شد شناخت عوامل موثر برای انتخاب یک برند از چنان اهمیتی برای شرکت ها و موسسات برخوردار است که موفقیت آنان را امروزه و در آینده تضمین میکند.

کارتن سازی زرین کارتن به شما در ساخت و تولید جعبه های مخصوص برند خود کمک می‌کند تا به راحتی و با بهترین کیفیت، جایگاه خود را در بازارهای حریف کسب کنید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *