بستنی از لذیذ ترین و پرطرفدار ترین خوراکیهای جهان از قدیم تا به امروز به شمار میرود. امکان ندارد در دنیا کسی وجود داشته باشد که با بستنی خاطره ای در کودکی نداشته باش. البته درست نیست بگوییم در کودکی، چرا که این خوراکی خوشمزه هیچ محدودیت سنی برای خود ندارد و همه افراد در سن های مختلف علاقه خاصی به این خوراکی دارند. بستنی در کشور های مختلف طعم های متفاوتی دارد و به مکانهای مختلفی با جعبه کارتن بستنی صادر میشود که در ادامه به آن میپردازیم.
جعبه کارتن بستنی
کارتن بستنی یک نوع مدل بسته بندی شمرده میشود که در محصولات مختلف برند های گوناگون در بیشتر مواقع به صورت یکسان است. همانطور که گفتیم، بستنیها در کشور های مختلف از طعم، رنگ و مدل و بسته بندی های گوناگونی وجود دارند که هرکدام از مزه های آن طرفداران خاص خود را دارد و برای ارسال آنان به مکان های مختلف از جعبه کارتن بستنی استفاده میکنند.
در واقع نمی توان تاریخ تولد دقیقی برای این خوراکی لذیذ در نظر گرفت، اما می توان گفت علت اختراع بستنی از گرما بوده است. میتوانید اولین دلیل اختراع بستنی را به ” نرون ” امپراطور روم قدیم متصل کرد. طبق گفته های تاریخ، گروههایی را به کوهستانهای آپنین Apennines میفرستاد تا برای او از آن کوهستانها برف و یخ بیاورند تا آن را با پوره های میوه و یا عسل ترکیب کنند.
تا قرن ۱۷ میلادی این خوراکی ها فقط برای اشراف زادگان بوده و اعیان و مردم عادی به آن آشنایی نداشتند تا اینکه یک تاجر آمریکایی به نام ” ژاکوب فوزل ” بستنی را قرن ۱۸ میلادی در امریکا به تولید رساند. پس از آن مردم در تمام دنیا به آن علاقمند شدند و در هر کشوری شیوه ساختش را تغییر میدادند که همین تغییر سبب شد بستنی از طعمهای مختلفی بهره مند شود. این تنوع در طعم و شکل باعث کنجکاوی مردم در سراسر دنیا شد و درخواست طعمهای جدید از دولت های اطراف بیشتر شد.
بسته بندی بستنی
به دلیل تنوع در مزه و شکل بستنیها در قومیت های گوناگون، تصمیم بر صادرات آنها به دولت ها و شهرهای مختلف شد. از آنجایی که ماده درون بستنی قابلیت جذب بالایی دارد، به راحتی خاک و کثیفی را به خود جذب میکند و یا اینکه به دلیل زود آب شدن آن در اثر گرما و تابش نور، برای صادرات نیازمند به یک بستهبندی مناسب با شرایط فیزیکی و شیمیایی آن با محیط دارد.
جعبههای کارتنی بستنی باتوجه به وزن آن می توان لایه های کارتن را انتخاب کرد. برای مثال برای کارتن بسته بندی بستنیهایی با وزن کم و معمولی، از کارتن ۳ لایه و برای بستنی هایی با وزن سنگین تر، از کارتن ۵ لایه میتوان استفاده نمود. این موضوع برای بسته بندیهای صادراتی و وارداتی یکسان است و با توجه با در نظر گرفتن وزن بستنی میتوان در لایه های آن تصمیم بهتر را انتخاب نمود.
صادرات بستنی
برای صادرات بستنی به کشورهای مختلف به یک سری موارد از جمله بسته بندی کارتن مادر نیازمند است. مثلا: هنگام صادراتبستنی سنتی ایرانی به دولتهای گوناگون، با در نظر گرفتن وزن آن مانند ۱ کیلویی، داخل نایلون قرار گرفته و آن نایلون را درون جعبه مقوایی و در انتها جعبه مقوایی را داخل کارتن بستهبندی میگذارند و بعد آن کارتن را درون یخچال قرار داده و صادر می کنند. برای کارتنهای مادر میتوان از چاپ روی کارتن استفاده کرد، خدماتی مانند لمینت، فلکسو و… که ارزش محصول را چند برابر بیشتر می کند.
در زمینه صادرات بستنی، کشور چین رتبه اول را در سال ۲۰۱۶ داشته است که حدود ۴ میلیارد لیتر بستنی تولیده کرده و آمریکا نیز رتبه دوم را به دست آورد. در سال ۲۰۱۶ بازار جهانی بستنی را به ارزش ۵۵ میلیارد دلار میتوان در نظر گرفت و تا پایان سال ۲۰۲۴ می توان به حدودا ۷۵ میلیارد دلار نیز رساند. البته درمدت زمان ذکر شده، کشور ایران رتبه ۹۴ در دنیا را به خود اختصاص داد.
ایران بیشترین صادرات بستنی را به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، بحرین، کویت و… دارد.
متن پایانی
در دنیا طعمهای بسیار زیادی برای بستنیها وجود دارد که هر ساله مردم زیادی از مکانهای مختلف درخواست موجودی آنها را می کنند، صادرات این کالاهای آسیب پذیر در گذشته بسیار دشوار بود اما درحال حاضر میتوان با بسته بندی مناسب به راحتی آنها را جا به جا و منتقل کرد.
اگر در این باره سوالی دارید میتوانید با کارشناسان ما به صورت رایگان در تماس باشید.
لبتان پرخنده، قلبتان از مهرآکنده. سالم و سلامت باشید.