ابعاد کارتن و شیوه اندازه گیری (نکاتی در انتخاب سایز جعبه بسته بندی)

ابعاد کارتن و نحوه اندازه گیری برای کارتن سازی 01

ابعاد کارتن و شیوه اندازه گیری آن جزء اولین فاکتور هایی است که هر کارخانه کارتن سازی قبل از تولید مدل‌های مختلف جعبه بسته بندی به آن نیاز دارد، زیرا بدون ثبت شدن اطلاعات ابعاد داخلی و خارجی پک سفارشی مشتری، به هیچ عنوان نمی‌توان جعبه یا کارتن مناسبی ساخت. در ادامه نکاتی مطرح می‌شود که به شما برای تعیین ابعاد کارتن و جعبه بسته بندی مورد نظرتان کمک خواهد کرد.

ابعاد کارتن و شیوه اندازه گیری آن

ابعاد کارتن و نحوه اندازه گیری برای کارتن سازی 02

برای تولید هر جعبه و یا کارتن بسته بندی شش وجهی، به مقادیر دقیق طول، عرض و ارتفاع یا عمقی که برای جعبه لازم است نیاز داریم. در صورتی که اندازه گیری نادرست و غیر اصولی بدست آید، قیمت پیش فاکتور دریافتی اشتباه خواهد شد و در نتیجه وقت و پول شما هدر خواهد رفت. در آموزش کارتن این اولین مسیر است تا کارشناس فروش باید کاملا آن را فرا بگیرد.

بارها پیش آمده، آن دسته از مشتریانی که تاکنون بسته بندی خاصی نداشته‌اند یا قصد تغییر بسته بندی محصول خود به شکل جدیدی از جعبه را دارند، می پرسند نحوه تعیین ابعاد کارتن و شیوه اندازه گیری آن به چه صورت است؟

ابعاد جعبه برای بازار داخلی

اگر قرار باشد درون یک کارتن، میوه قرار بگیرد تعیین ابعاد آن با محصول دیگری مثل خشکبار متفاوت است. از همین رو، گفته شده هیچ ابعاد دقیق و استانداری برای جعبه‌های بسته بندی وجود ندارد که همه محصولات را بتوان درون آن قرار داد. ابعاد کارتن و نحوه اندازه گیری آن با توجه به نوع، وزن محصول و همچنین اهداف مشتری، متفاوت است.

از آنجایی که قرار است محصول مورد نظر در بازار داخلی ارائه شود و هیچ گاه کالاهای این بازار با پالت جابه جا نمی‌شوند (مگر در موارد خاصی مانند حمل و نقل یک قطعه صنعتی سنگین)، بنابراین مهم است در اندازه گیری ابعاد بسته بندی نهایی از کارشناسان فروش یک شرکت جعبه سازی معتبر مشورت گرفت.

اندازگیری کارتن برای بازار صادراتی

اگر تولید کننده یا تاجری هستید که قصد دارید مقادیر انبوهی از محصولاتتان را به خارج از ایران بفرستید، باید به یکسری نکات دقت کنید.

محصولات صادراتی همیشه با پالت‌های مخصوص به کشور‌های دیگر درون کانتیر‌هایی با طول ۲ متر و ۴۰ سانت حمل و نقل می‌شوند، از آنجایی که اندازه پالت‌ها در بازار‌های صادراتی  ۱۲۰*۸۰ یا ۱۲۰*۱۰۰ است، کارتن‌های سفارشیتان باید به اندازه نوع، وزن و حجم محصول ساخته شوند. در غیر این صورت، جعبه کالای مورد نظر مرجوع خواهد شد.

محاسبه ابعاد درونی و بیرونی جعبه

ابعاد کارتن و نحوه اندازه گیری برای کارتن سازی 03

در حالت کلی ابعاد کارتن و شیوه اندازه گیری آن به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول جعبه و کارتن‌هایی هستند که به منظور محافظت از محصول درونشان ساخته می شوند، اما دسته دوم بسته بندی‌هایی هستند که کاملاً مطابق با سلیقه مشتریان، به منظور افزایش میزان رضایت مندی مشتری و فروش آن محصول ساخته می‌شوند. اما در هر شرایطی برای انتخاب جعبه باید ابعاد درونی و بیرونی آن به صورت زیر محاسبه گردد.

شکل باز شده جعبه را به گونه‌ای قرار دهید که درب آن رو به بالا باشد، به صورتی که اگر بسته بود میتوانستید چیزی داخل کارتن قرار دهید. آن را از چپ به راست اندازه بگیرید و مقدار بدست آمده را یادداشت کنید، این عدد طول جعبه است.

حال پانل‌های کنار جعبه را از جلو به عقب اندازه بگیرید، مقدار به دست آمده عرض جعبه خواهد بود. غالباٌ مقدار عددی عرض، از طول جعبه کمتر است. اما اگر جعبه مربع شکل باشد، مقادیر طول و عرض یکسان بدست می‌آیند.

در آخر باید جعبه را از بالا به پایین، بدون در نظر گرفتن درب جعبه اندازه بگیرید. عدد بدست آمده ارتفاع جعبه مورد نظر شماست.

  • فرمول ابعاد کارتن و شیوه اندازه گیری: طول × عرض × ارتفاع = اندازه جعبه از راست به چپ × از جلو به عقب × از بالا تا پایین

در نظر داشته باشید این فرمول در مدل های جعبه و کارتن های مقوایی متفاوت است. با اینحال اگر فکر می‌کنید، عدد بدست آمده صحیح نمی‌باشد، میتوانید یک نمونه از محصول یا کالایی که قرار است برای آن جعبه بسته بندی ساخته شود را به کارتن سازی مد نظرتان ارسال کنید تا طراح قالب ساز مقادیر ضروری را برایتان محاسبه کند.

اندازه گیری صحیح ابعاد کارتن و تاثیر آن در انتخاب محصول توسط مشتری

از آنجایی که مشتریان در قدم اول با دیدن بسته بندی محصول، تصمیم میگیرند که آن را خریداری کنند یا نه، بنابراین میتوان با اطمینان گفت یکی از پارامتر‌هایی که باعث فروش بالای یک کالا می‌شود، زیبایی جعبه بسته بندی‌ آن است که به درستی اندازه گیری شده و برش خورده است. در واقع اگر ابعاد کارتن و شیوه اندازه گیری آن دقیق بدست آید، مشتریان میتوانند محصولات خود را درون جعبه بسته بندی با سایز مناسب و هم سطح با ارزش آن کالا به بازار ارائه نمایند.

بنابراین، فرقی ندارد اگر میخواهید محصول خود را برای فروش در قفسه فروشگاه‌های پر رفت و آمد قرار دهید یا معمولی، یک بسته بندی شیک در کنار ابعاد مناسب باعث می‌شود که مشتری محصول شما را در هر نقطه‌ی کشور پیدا و درون سبد خرید خود قرار دهد.

برای طراحی هر جعبه بسته بندی میتوانید از تکنیک چاپ افست و فلکسو طبق اهداف فروشتان استفاده نمایید. فراموش نکنید طرح گرافیکی اولین جلوه از معرفی کالا بوده و بسیار موثر در ایجاد جرقه برای ثابت نگه داشتن نگاه برای چند لحظه و یا لمسه جعبه بسته بندی بسیار مفید است. اگر یکی از این دو موضوع اتفاق بی افتد عملا طرح چاپی روی جعبه کار خود را انجام داده است.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی فرمول ابعاد کارتن و شیوه اندازه گیری جعبه های بسته بندی اشاره کردیم. در صورتی که قصد دارید جعبه مقوایی یا کارتنی و یا محصول مورد نظرتان را برای اندازه گیری شدن به کارخانه کارتن سازی بفرستید، میتوانید به کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما ارتباط بگیرید و راهنمایی های لازم را در رابطه با تمامی مراحل خرید را داشته باشید.

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *