کارتن مادر – بسته بندی بزرگ کالا و محصولات

کارتن مادر

کارتن مادر یکی از انواع بسته بندی هایی است که امروزه کاربرد بسیار زیادی دارد. یکی از هوشمندانه‌ترین کار‌هایی که صاحبان برند های بزرگ و متوسط می توانند برای انبار داری و مدیریت چیدمان بچه جعبه‌های متنوع خود (تا ۱۰۰ هزار عدد) انجام دهند، استفاده از کارتن مادر می‌باشد. اگرچه، راه‌های زیادی برای بسته بندی کالاهای مختلف همچون: مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی و یا حتی قطعات اکترونیکی وجود دارد، اما تمیز ترین و منظم ترین راه برای بسته بندی آنها کارتن های مادر می‌باشد.

همچنین، با انتخاب این کارتن ها، کسب و کار‌های مختلف می‌توانند بسته بندی های مد نظر خود را به شکل اختصاصی و متناسب با برندِ حرفه ای که در آن مشغول اند، سفارش دهند. با پیشرفت تکنولوژی، برای کارتن های مادر علاوه بر فرآیند‌های تولید مختلف، ویژگی های بسیاری نیز تعریف شده که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

کارتن مادر در ایران

اصطلاح کارتن مادر که در ایران بسیار رایج است، در حقیقت جعبه کارتن بزرگی است که محصولات بسته بندی شده در جعبه های کوچک ( بچه جعبه) را در داخل خود جای می دهد و به خوبی از آنها محافظت می‌کند. زمانی که محصولی تولید می‌شود، برای اینکه به دست مشتری نهایی خود برسد، نیاز به یک بسته بندی ویژه به عنوان مثال یک جعبه مقوایی یا بسته بندی پلاستیکی دارد تا متناسب با محصول مد نظر و استراتژی فروش یک کسب و کار، در بین عموم مردم عرضه شود.

اما در بیشتر مواقع، به خصوص در کسب و کار های مرتبط با عمده فروشی‌ها یا حتی خرده فروشان که به تعداد زیادی جعبه کوچک برای بسته بندی محصولات خود نیاز دارند، تنها تهیه یک کارتن و جعبه مادر جوابگو است.

انواع بسته بندی مادر

انواع کارتن مادر

با آنالیز بازار هدف، برای تولید کارتن مادر بیشتر از کارتن‌های نوعِ ۳ لا و ۵ لایه استفاده می‌شود.

  • کارتن سه لایه

بخش زیادی از کارتن‌های مادر موجود در بازار که قابلیت تحمل محصولاتی تا وزن ۱۵ کیلوگرم را دارند، از نوع کارتن مادر ۳ لایه می‌باشند. برای تولید این دسته از کارتن ها که از بهم چسبانده شدن ۳ لایه ورق زیره، فلوت و رویه تشکیل می شوند، توجه به جنس ورق ( بستگی به ابعاد و حجم محصول دارد) و نوع فلوت ( نوع C یا B )، در تولید کارتن ۳ لایه به گونه‌ای که به عنوان یک بسته بندی قدرتمند بتوانند از محصولات درون خود، در برابر ضربه و آسیب های احتمالی دیگر محافظت نمایند، بسیار مهم است. از کارتن ۳لایه ی مادر بیشتر برای نگهداری محصولاتی همچون: میوه و صیفی جات با وزن کم، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه سبک و آجیل و خشکبار استفاده میشود.

  • کارتن پنج لایه

کارتن ۵ لایه ی مادر به دلیل تعداد لایه های بیشتر ( سه لا ورق صاف و دو ورق فلوت) در صنایع گسترده تری کاربرد دارد. معمولاً از این کارتن برای نگهداری محصولاتی با وزن سنگین‌تر و با حساسیت بیشتر همچون: وسایل خانه، قطعات صنعتی و مکانیکی و غیره استفاده می‌شود.

انواع فرایند تولید باکس مقوایی مادر

فرآیند تولید مختلفی برای ساخت کارتن های مادر وجود دارد، که دو تکنیک فلکسو و افست نسبت به سایر روش ها کاربرد بیشتری دارند.

  • فلکسویی

فلکسو گرافی نام دیگر این فرآیند تولیدی است که دارای بالاترین نرخ رشد و توجه در میان دیگر فرآیند‌های چاپی می‌باشد. فرآیند تولید کارتن‌مادرِ فلکسو با بهترین مقوا کرافت انجام می‌شود، به این صورت که چندین کلیشه قابل انعطاف با انتقال مرکب و طرح درخواستی مشتری بر روی هر سطحی، از کاغذ و مقوا گرفته تا کارتن چند لایه و مادر انجام می‌شود و سرانجام یک نتیجه برجسته و زیبا به وجود می آید.

  • افست

فرآیند افست که از آن بعنوان لیتو گرافی نیز یاد میشود، روشی برای تولید انبوهِ جعبه های مادر لمینتی است. لمینت در تولید کارتن های مادر فرآیندی است که ابتدا طرح مد نظر مشتری بر یک لایه نازک مقوا اعمال و سپس این مقوای چاپ دار ( پوستر ) که می‌تواند با توجه به نیاز کالا یا درخواست مشتری به صورت پشت طوسی یا ایندربرد انتخاب شود، توسط دستگاه های مخصوص بر کارتن مادر چسابنده و سپس با عنوان کارتن لمینتی به بازار عرضه می‌شود.

کارتن مادر لمینتی

ویژگی های کارتن مادر

در انتخاب کارتن‌های مادر باید به نکاتی توجه کنید که در ادامه به توضیح برخی از آنها پرداخته ایم.

  • مقاومت در برابر رطوبت

فرض کنید، محصولی که قصد بسته بندی آنرا دارید عضو خانواده بزرگ بهداشت و درمان باشد و شما می‌خواهید چندین بچه جعبه دارویی را در داخل یک کارتن بزرگ قرار دهید. اگر در زمان حمل و نقل یا هنگام انبار کردن آنها روی هم به دلیل کیفیت پایین کارتن انتخابی شما، رطوبت به جعبه ها منتقل شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در حقیقت دلیل حساسیت و سخت گیری بالا در انتخاب کارتن های مادر این است که آنها بتوانند در برابر آسیب های مختلف از جمله رطوبت، مقاومت بسیار زیادی از خود نشان دهند تا رطوبت به داخل جعبه نفوذ نکند.

  • سهولت چیدمان

برخی از تولید کنندگان با خرید کارتن‌های مادر قصد دارند چندین جعبه کوچک را روی هم در داخل این کارتن‌ها بچینند. بنابراین، راحتی چیدمان در این نوع کارتن ها موضوعی بسیار مهم و ضروری است تا آسیبی به بسته بندی‌های داخل جعبه وارد نشود. همچنین با در نظر گرفتن یک استراتژی حرفه‌ای درمورد عمق کارتن‌های مادر، در صورتی که مشتریان از نوع چیدمان محصولات خود رضایت داشته باشند، می‌بینید که سفارش های بعدیشان را زودتر به شما خواهند سپرد.

  • حمل و نقل راحت‌تر

شاید به فکر صادرات محصولات خود با استفاده از کارتن‌های مادر باشید، در این صورت ممکن است بار شما در کانیتر‌های مختلفی جابه جا شود تا به کشور مقصد برسد. در نتیجه می بایست ابعاد کارتن های مادر مد نظر خود را به گونه ای محاسبه و انتخاب کنید که به راحتی بتوان با قرار دادن چندین کارتن مادر روی یکدیگر، آنهارا حمل و با نیروی کمی حرکت داد.

فاکتور‌های لازم جهت انتخاب جعبه مادر

  1. ابعاد کارتن
  2. نوع کارتن
  3. نوع چاپ و شکل هندسی کارتن
  4. نقوش چاپ شده بر کارتن

جمع بندی

در این نوشتار سعی کرده ایم تا شما را با پر طرفدار ترین بسته بندی در بازارِ امروز یعنی کارتن‌مادر آشنا کنیم. همچنین، شما می‌توانید برای تکمیل فرآیند تولید و طراحی این کارتن از خدمات چاپی مانند روکش سلفون، پوشش هیبرید، برجسته سازی و غیره نیز استفاده کنید. اگر هنوز سوالات دیگری در زمینه خرید و سفارش کارتن‌های مادر دارید، میتوانید در بخش تماس با ما با کارشناسان شرکت کارتن سازی زرین کارتن ارتباط حاصل کرده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *